"Dolgozott a Merlinen, a Deamonsön és a Hexen, így Paul Cripps számára nem ismeretlen feladat, hogy kevés pénzből alkosson színes fantasy sorozatot" - írja a Den of Geek portál, amely nyár közepén az Atlantis forgatásán járva interjút készített a sorozat díszlettervezőjével. Az alábbiakban a beszélgetés magyar fordítását olvashatjátok. Cripps egyebek közt elmondja, mely kultúrák jegyeiből táplálkozik az Atlantis látványvilága, mesél arról, hogyan építették fel rekordidő alatt a mitikus várost, és elárulja, milyen bonyodalmat okozott, hogy Hollywood is most kapta fel a Herkules-témát.

s1trailer_still10.jpg

Milyen különböző stílusok és behatások fedezhetőek fel a díszleteken?

Igyekeztünk elkerülni, hogy túlságosan a klasszikus Görögországra hagyatkozzunk. A legtöbb görög mítosz eleve régebbi korokban játszódik. Mindenkiben él valami kép az ősi Görögországról, és ez általában a klasszikus görög világ (Kr.e. 480-323, különösen ismert a klasszikus Athén építészete - a szerk.), de szerettünk volna eltérni ettől, kicsit korábbra, a törzsi idők felé mozdulni, ezért inkább a bronzkori Görögországot vettük mintául, ami tekinthető a mítoszok korának (Kr.e. 3000-1200, magába foglalja a kükladikus, minószi és mükénéi időket. Gyakran azonosítják a Kr.e. 1700-1200 közötti mükénéi korral, amelyben a trójai háború is játszódik - a szerk.).

Emellett, mivel tudtuk, hogy Marokkóban fogunk forgatni, úgy éreztük, be kell építenünk olyan elemeket is, amelyek a marokkói helyszínekre jellemzőek, ezért keleti irányba is elmentünk. Senki nem tudja, hol lehetett Atlantisz, így aztán próbáljuk azt az érzést is kelteni, hogy keletebbre, Perzsia irányában keresendő - használunk perzsa és keleties elemeket. Ezenkívül kicsit előrébb hoztuk a vaskort, hogy olyasmiket használhassunk, mint például a kardforgatás - nem minden eszköz bronzkori.

Úgy éreztük, a mitológia megengedi számunkra mindezt, kicsit hasonlóképp, mint ahogy a Merlinnel tettük. Mivel fantasy sorozatról van szó, és Atlantisz szigetéről készítünk fantasyt, ezen az alapon sokféle különböző hatást volt lehetőségünk belecsempészni és beépíteni a sorozatba, így fel tudtuk használni a változatos marokkói helyszíneket, amelyeket összekapcsolunk az itteni díszleteinkkel. A bronzkori Görögországhoz felhasználtuk Krétát és Knósszosz elemeit is (utóbbi fontos bronzkori helyszíne Krétának - a szerk.), valamint Perzsiát, több különböző hatást.

Úgy vélem, mindebből egy meglehetősen eklektikus város született. Azt akartuk, hogy a városnak multikulturális hangulata legyen, mintha csak az ősi világ olvasztótégelye lenne. Ez azt is lehetővé tette, hogy amikor Jason megérkezik, ne kezeljék messziről jött idegenként, hiszen különböző korok és kultúrák képviselői találkoznak és keverednek itt.

A sorozat januárban kapta meg a berendelést. Mennyi ideig tartott felépíteni az összes díszletet?

Január 2-án kezdtem! Meglehetősen gyorsan jött a berendelés. Lényegében tizenkét hetem volt előkészülni, de a stúdióépülettel kapcsolatos jogi intézni valók miatt mindössze hat hetem jutott arra, hogy felépítsem az összes díszletet. Úgyhogy, bár a tervezést javarészt meg tudtam csinálni az előtte való hat hétben, hatalmas feladat volt, hogy fel is építsük a díszleteket, felállítsuk a zöldháttereket és beindítsuk a műhelyeket a stúdió területén. Az első hat hétben elég sok kutatómunkát végeztem, aztán még visszajártunk különféle felderítő utakra.

Kemény munka volt. Amikor belevágtunk, még sok időnek tűnt, de ilyen hamar eltelt (csettint). Ám megcsináltuk, a legtöbb díszletet felépítettük. Néhányat úgy fejeztünk be, hogy közben az egyik műteremben már elkezdődött a forgatás, ami vicces volt, de jó kis kihívásként éltük meg!

Igazán sosem aggódom azon, hogy hogyan készülünk el, mert rengeteg tapasztalatunk van már a határidőkkel, és egy forgatáson mindig akad probléma. Végig aggodalmaskodhatjuk az időt egy konkrét dolog miatt, de úgyis valami más gond fog előjönni, amire addig nem gondoltunk, ami miatt aztán mindent át kell szervezni, úgyhogy én már nem aggódom semmin! Nem tesz jót a munkának.

s1promo_minos_580x340.jpg

Mi jelentette a legnagyobb kihívást?

Amikor kevés időnk van az építkezésre, a dekoráció és a részletek megfelelő kidolgozása a kihívás. Julian (Murphy, a producer) azt mondta, szeretné a lehető legnagyobb részletességet, hogy tényleg olyan legyen minden, mint egy filmben, hogy a Merlinhez képest rá tudjunk tenni egy lapáttal, és próbáljunk meg elmélyedni az utca részleteiben, meg ilyesmi. A befejező fázis hosszú időt vesz igénybe, beleértve a díszítések részletezését és hasonló munkákat.

Szembe kellett néznünk azzal a problémával is, ami mindig előfordul a filmiparban, hogy amint elkezdtük az előkészületeket, három másik, Herkulesről szóló film forgatása is megkezdődött, ami azt jelentette, hogy a londoni kelléktárakból eltűntek a görög kellékek. Szóval nagy hiány volt görög kellékekből. Áthozattunk néhány Marokkóban vásárolt dolgot, mert amikor ott jártam, számos holmiról azt gondoltam, fel tudnánk használni, úgyhogy végül megkértem a marokkói bevásárlóinkat, hogy vásároljanak, és szállítsák át a tárgyakat Cardiffba.

Van olyan korábbi film vagy tévésorozat, ami hatással volt önre a díszletek tervezésekor?

Mindenképp, hiszen gyerekkoromban néztem Ray Harryhausen filmjeit, a Titánok harcát és az ahhoz hasonlókat (Desmond Davis 1981-es filmjéről van szó, amelyhez Harryhausen készítette a maketteket, nem a Louis Leterrier-féle 2010-es CGI parádéról - a szerk.), úgyhogy azt gondolom, ezekből merítettem, ha nem is tudatosan.

Referenciaként rengeteg filmet megnéztem, de egyik sem volt az igazi. Úgy vélem, látványra a Trója nagyon érdekes film, az utcák hangulata hasonló, bár Trója nyilvánvalóan keletebbre fekszik. Láttam néhány görög tragédiából készült értékes megfilmesítést is - a címre most nem emlékszem -, két órán át játszódik egy görög domboldalon (Pier Paolo Pasolini Médeája vagy az Ödipusz király; a Médeához számos külső felvétel a törökországi Kappadókiában készült - a szerk.). Az egyik komoly gondunk az volt, hogy olyan tájakat találjunk, amelyek nem jellegzetesen marokkóiak, ami tele van sivataggal és vörös színnel, és nem is walesiek, amire a lombhullató fák és a zöld szín a jellemző, a görög hangulatot kerestük a tájban, ami okozott némi fejfájást.

Megpróbáltak esetleg modernebb elemeket is behozni, annak gondolata mentén, hogy Atlantisz megelőzte a korát?

Igen, vannak elemek, amelyek megelőzik ezt a kort. Valószínűleg ők nem olyan kulcsokat használtak, mint mi, de egyszerűsítenünk kell, hogy beleférjünk egy epizódba. Ha a közönségünk hattól hatvan éves korig terjed, hiába akarnánk bemutatni, hogy az akkoriaknak egészen más rendszerű kulcsaik voltak, ez nem fog működni, de ez nem másról szól, csak a praktikumról. Igyekeztem nem túl sok szabályt áthágni olyan találmányokkal, amelyek akkoriban nem álltak rendelkezésre, de nem könnyű feladat, mivel elég szűkös a tudásunk az akkori hétköznapokról. Igyekszünk azért mindent megtenni. Biztos lesznek reklamálók, ahogy a Merlin paradicsomai kapcsán voltak, de az ilyesmit már megszoktuk.

Az Atlantis kreatív csapata elvégezte a házi feladatát. Jól ismerik az ősi mítoszok feldolgozásait, a görög drámáktól Shakespeare-en át, Tennysonig. Tudva, hogy végül a várost valamiféle természeti katasztrófának kell elpusztítania, Atlantiszuk lakói "a földrengető Poszeidónt félik". Poszeidón volt mind a földrengés, mind a tengerek görög istene, így hát bárminemű természeti katasztrófa, amelyben földrengés, szökőár vagy a kettő bármilyen kombinációja szerepet játszik, nagy valószínűséggel társítható az ő haragjához. "Vallásosságukat a földrengésektől való félelem határozza meg" - magyarázza Murphy.

Atlantisz fantasy változatának megalkotásánál a régészeti eredményeket is figyelembe vették. Bár az ősi Atlantisz csak a mítoszokban létezett, vannak, akik úgy vélik, hogy a történet alapjául a görög Théra szigete szolgált, amelyet egy vulkánkitörés pusztított el a bronzkorban, a minószi kultúra idején. A csapat magáévá tette ezt az elképzelést, ezért a sorozat méretarányát úgy tervezték meg, hogy a minószi Kréta arányait tükrözze, a látványvilág pedig összességében "minószi, néhány változtatással", elegyítve az ősi Perzsia, az ősi Észak-Afrika és maga Théra egyes motívumait, ám nem kizárólag a bronzkori Görögország szolgált inspirációként. Az Orákulum szentélyének tervezésekor Paul Cripps díszlettervező Apollón delphoi jósdájának későbbi ábrázolásait is figyelembe vette. Még bikaugrást is látni fogunk a sorozatban, amelynek veszélyes mutatványát falfestmények örökítették meg Théra szigetén, és amit ma is gyakorolnak Spanyolország egyes részein. "Nagyon fontos volt számunkra, hogy Atlantisz világát valóságossá és életközelivé tegyük" - jegyzi meg Capps.

(Den of Geek: Tíz dolog, amit megtudtunk az Atlantis forgatásán)

Van kedvence a felépült díszletek között?

A saját kedvencem a belső szentély, ahol az Orákulum lakik. Ez egy hatalmas templom alatt épült. Igyekeztünk törzsi hangulatúvá tenni a templomokat, ezért óriási szobrokat látunk, amelyek a klasszikus szobrászat műveivel ellentétben nem igazán az isteneket ábrázolják, ezek inkább egy bika vagy ló képmásai, amelyek valamelyik istenséghez köthetők.

A templom alatt találjuk ezt az árnyas teret, amelyhez a delphoi jósda szolgált mintául. A jósnő egy vulkanikus repedés mellett foglalt helyet, és belélegezte az onnan áramló kénsavas füstöt, amitől álomszerű látomásai voltak, amelyeket egy másik személy olvasott ki a motyogásaiból. Ezért aztán készítettem egy repedést, amiből füst száll föl. Ezenkívül odahelyeztem annak a kőnek egy változatát, amit Delphoiban találtak - ez az Omphalosz. (Ez a kő a világ "köldökeként" jelölte meg Delphoit, mivel az ősi görögök ezt a helyet tartották a Föld földrajzi középpontjának - a szerk.) Igyekeztem ezt is beépíteni. Törekedtem minél több ilyet elhelyezni a díszletekben, akkor is, ha a jelenetekben nem kapnak szerepet.

s1trailer2_07.jpg

Milyen szoros a munkakapcsolata a CGI részleggel?

Meglehetősen szorosan együtt dolgozunk. Szokásom, hogy vázlatos 3D modellt készítek a megépítendő díszletekről. Kétirányú a kommunikáció köztem és a számítógépes háttereket készítő emberek között - elküldöm nekik a díszlet egészének 3D modelljét, amiből én csak egy részt építek meg, aztán visszaküldenek nekem valamit, azzal, hogy "ez jó, ezt meg tudjuk csinálni." Az a helyzet, hogy Poszeidón temploma teljes mértékben 3D modellként készült; az elején elképzeltem, hogy mi az a méret, amekkorának lennie kell.

Elég sok visszajelzést kapunk tőlük, sokkal többet, mint korábban. Jól megszoktam már a zöldhátteres munkát, és kedvelem is, mert vannak korlátai annak, hogy mit lehet itt megépíteni, az ajtó behatárol minket. Azokat a hatalmas oszlopokat, amiket megépítettünk, nem tudtuk volna behozni az ajtókon, ezért két darabban kellett megépíteni őket. A másik csapat számára viszont nincsenek korlátok, ezért amíg a CGI-költségvetést tartani tudjuk, rengeteg mindent el tudok készíttetni velük, amit nagyon szoktak szeretni, és a munkának ezt a részét én is érdekesnek találom. Szóval megvan velük az összhang.

Mennyire nehéz ezt a BBC költségvetéséből kihozni?

Meglehetősen nehéz, de vicces módon a CGI segít. Mivel csak részben építjük meg a díszleteket, ha egy másik szögből, oldalról szeretnénk valamit látni, fantasztikus, hogy egy kis darab díszlettel mennyi mindent meg lehet csinálni, a többiben pedig hagyjuk, hogy kisegítsenek bennünket a CGI-osok. Rendben vagyunk - még nem futottam ki a költségvetésből, úgyhogy minden oké! De egyébként valóban nem egyszerű.

Kissé szokott bosszantani, amikor a kritikusok más CGI-vel készülő sorozatokat állítanak mérceként, például amerikaiakat, amelyek sokkal nagyobb költségvetéssel dolgoznak, mint mi. Érdekes megnézni néhány amerikai sorozatot, amelyekben számtalan dolog, amiről azt hisszük, hogy valódi, valójában zöldháttér előtt készült. Mint például az Ugly Betty, amit nem New Yorkban forgattak, mindent zöldháttér előtt vettek fel. Ezek azok a rejtett dolgok, amiket nem látunk, és szerintem nem lehet korrekt összehasonlítást csinálni, mert mi szűkösebb költségvetéssel dolgozunk. De szerintem szenzációs dolgokat hozunk össze, és emiatt jön ide forgatni számos amerikai.

Az Atlantis díszletei között sétálva, amelyek közt találunk sziklás sivatagi szurdokot, poros utcát (meg tudjuk erősíteni, hogy Atlantisz nyomokban még fellelhető a cipőnkön) és néhány lenyűgöző látványt nyújtó oszlop talapzatát (mint halljuk, ezek "hatalmas templomok" lesznek), nem lehet nem észrevenni, hogy ennél a sorozatnál a nagyobb egyben jobbat is jelent. Feltételezve, hogy a CGI varázslata még magasabbra emeli az említett oszlopokat, Atlantisz alighanem lenyűgöző látványt fog nyújtani. A raktárépület, amelyben a forgatás zajlik, "elképesztő méretű tér", ahol a stáb ki tudja használni a hatalmas belmagasság és a szellősség előnyeit. A többi díszlet között, úgy halljuk, fellehető "egy hatalmas kastély, 12 méter magas falakkal", "egy nagy utcaegyüttes", "egy hatalmas, oszlopokkal övezett tér" és néhány szobabelső, amelyeket "egyiptomi filmekhez" építettek, de a produkciónak lehetősége volt felhasználni.

Bár mi a messzi Walesbe utaztunk el ezért a beszámolóért, az Atlantis stábja még messzebbre merészkedett - a külső, sivatagi jeleneteket Marokkóban forgatták, néhány jelenet hátteréül pedig az Atlasz-hegység szolgált. "A marokkói helyszínek biztosítják számunkra azt a fajta léptéket, ami annyira fontos nekünk ennél a sorozatnál" - mondja Capps, biztosítva bennünket a "nagyszabású mozifilm hangulatról." A "nagy" és "nagyszabású" két olyan szó, amelyet sokszor hallunk látogatásunk ideje alatt, és mindkét producer szájából elhangzik a montás: "a méret a lényeg". "A nagyság számít" - mondja Murphy. Lehet, hogy a sorozat költségvetése kicsi, de az ambíciói nagyok.

(Den of Geek: Tíz dolog, amit megtudtunk az Atlantis forgatásán)

Címkék: interjú forgatás 1. évad

A bejegyzés trackback címe:

https://bbcatlantis.blog.hu/api/trackback/id/tr55552159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása