Még a nyár közepén újságírók kisebb csoportja meghívást kapott, hogy szigorú titoktartás mellett látogatást tegyen az Atlantis walesi stúdiójában. A forgatáson szerzett élményekről elsőként a CultBox portál jelentetett meg cikket. Az alábbiakban ennek magyar fordítását olvashatjátok.
Izzasztóan meleg az a júliusi nap Chepstowban, amikor a CultBox az Atlantis forgatására látogat, hogy meglesse a BBC One új szombat esti fantasy kalandsorozatát.
Nem volt mindig ilyen forróság. A forgatás áprilisban a bristoli Redcliffe Caves barlangrendszerben vette kezdetét, határozottan nyirkosabb körülmények között, és folytatódik még egészen októberig. Most azonban tikkadó statiszták kavalkádját látjuk, ahogy összegyűlnek a BBC kantinjában, a képbe nem illő módon matatva iPadjeiken és okostelefonjaikon, miközben kopott atlantiszi szandált és köpönyeget viselnek.
Az Atlantis - vagy ATLANTIS, ahogy a hangzatos sajtóanyag hivatkozik rá - a következő nagy dobásnak ígérkezik: produkcióvezetői a Merlint összehozó csapat, Julian Murphy és Johnny Capps, megálmodója pedig a Misfitsért felelős Howard Overman, szóval a produkció pedigréje kifogástalan.
A stúdióvá alakított raktárépület a walesi Chepstowban
Aligha lehetne tagadni a BBC elkötelezettségét és a pénzt, amit a sorozatba fektet. A végeláthatatlan raktárépület, amely a gyártóbázisnak és a díszleteknek is otthont ad, olyan hatalmas, hogy a stáb némely tagja segwayen vagy biciklivel közlekedik benne. A titkolózás is nagy. Még azt sem szabad megírnunk Twitteren, hogy egyáltalán itt vagyunk.
A szereplőgárda kifüggesztett fotóira vetett pillantás valamit elárul abból, milyen színészekkel találkozhatunk az évad folyamán: itt lesz Lucy Cohu, Gemma Jones, Will Merrick és a CultBox régi kedvence, Donald Sumpter. De zsebünkben a mítoszok és legendák kézikönyvével, leginkább a szereplők nevei keltik fel az érdeklődésünket: Medúza, Teiresziasz, Iokaszté...
A sorozat alkotóival beszélgetve hamar kiderül, hogy az Atlantis nem egy alaposan elázott városról szól csupán. Inkább arra kínál lehetőséget, hogy szabadon csemegézzenek a görög mitológiából, egyetlen lényeges kivétellel. "Sosem látjuk az isteneket" - árulja el Murphy és Capps - habár a befolyásukkal mindenütt jelen lesznek.
A puritánoknak talán nem fog tetszeni a különböző történetek és szereplők keveredése, de részben épp ez a játékos, szellemes megközelítés a lényeg - és végeredményben nem különbözik attól, ahogy az eredeti történetek formálódtak. A sorozathoz klasszika szakértők adnak tanácsot - és imádják, állítja Murphy és Capps. "Az efféle műsorok," - vallják az alkotók - "sokkal nagyobb valószínűséggel keltik fel a néző érdeklődését a görög mitológia iránt, mint hogy elriasztanák attól." Ám a részletekre való odafigyelés és a kutatómunka legjobban a díszleteken érhető tetten.
Tekintve, hogy Minósz király udvarában járunk, elkerülhetetlenül mindenhol jelen van a bika motívum: az első epizód címe is The Earth Bull (A Föld bika). Ám tévedünk, ha azt gondoljuk, a produkciós csapat a Minótaurosz aduját a tizenhárom részes évad későbbi részére tartogatja. Ő az első epizód egyik különlegessége.
Legyen szó látványról vagy történetmesélésről, a lépték az a szó, amit mindenki emleget. Most fejeződött be egy háromhetes forgatás Marokkóban, a díszleteket pedig úgy tervezték meg, hogy figyelembe vették a CGI-t, amely a walesi raktárépület poros szegletét Poszeidón templomává változtatja. Paul Cripps, a díszlettervező szimpatikusan mesél a hatásról, amelyet Ray Harryhausen munkája gyakorolt rá ifjú korában.
De a kamera előtt is rengeteg tehetséget találunk, s ezen a téren a produkciós csapat a Merlin formuláját követi, amikor új tehetségeket karol fel, és jól ismert brit karakterszínészeket állít melléjük.
Jól látható, hogy az Atlantis mindenekelőtt egy barátság története, középpontjában a triumvirátussal, amelynek három szereplője Jack Donnelly Jasonje, Robert Emms Pitagorasza - igen, ő a háromszöges -, valamint Mark Addy Herkulese, aki a producerek megfogalmazása szerint sokkal inkább hasonlít Falstaffra, mint a legendák Herkulesére.
A hős alakját magára öltő Donnelly számára a főszerep újdonságot jelent. Mielőtt az Atlantis meghallgatására jelentkezett volna, utolsó tévés szerepe a nyúlmaszkos ember volt a Misfitsben. Ám ahogy az interjúban beszélget velünk - felidézve egy véres balesetet, amely miatt be kellett fáradnia a sürgősségire, s közben naivan elejtve egy spoilert az első epizódból - jól látható, hogy nem egy dívával van dolgunk, és hogy az Addyvel és Emmsszel folytatott brománc kamerán kívül is folytatódik.
Tény, hogy optimizmus és a sorozat iránti lelkesedés vesz körül bennünket. Murphy és Capps érthető módon tartózkodik attól, hogy hosszútávú tervekről beszéljen; ám mindenki tisztában van a Merlin öt évével, és tudjuk, hogy a görög mítoszok tárháza elég témával szolgál, hogy a sorozat évekig táplálkozhasson belőle.
Hogy Atlantisz városa előbb vagy utóbb kerül víz alá, majd meglátjuk. De a produkció ambícióit elnézve egy dolog biztos: ha Poszeidón is úgy akarja, a BBC hosszú távra számol.